–Hallå vadå typsnitt? Det här är väl snyggare!...
Tänker du så och jobbar inom marknadsföring och reklam så ska du nog dra i handbromsen! Eller hoppas det finns kompetent folk som sätter stopp innan det blir ramaskri från kunderna eller att varumärket sakta dalar i kännedomsranking.
Ett varumärkes identitet är starkt förknippad med hur det presenteras visuellt. Och vi pratar inte bara om logotypen. En specifik typografi är ofta lika viktig, och den ska vara både läsvänlig, visuellt anpassad och gärna unik.
Kunder tröttnar sällan. Vi är som barn och gillar att saker och ting är på ett visst vis. Vi gillar att känna igen stilen på en prislapp eller rubrik. Och att göra varumärkesquiz. För vi älskar våra varumärken!
Så när jag i helgens kvällstidning ser ett känt varumärke med nytt typsnitt blir jag störd. Upprörd och arg. Vem var det som ville byta? Var var den kompetenta ad:n som skulle stoppat? Vad är det som händer?!
Som den nörd jag är börjar jag googla för en förklaring. Förjäves. Så nu går jag och väntar...
För det jag sist av allt vill tro är att det blivit fel. Handlar om lathet. Eller att någon helt random "har tröttnat och vill förnya sig lite". Eller är det så att kunskapen om typografi är dålig?
Volkswagen byter ut sin Futura
Ett annat företag som genomgår ett byte av typsnitt är tyska Volkswagen. Berättar Bilsport. De byter ut sin futura-liknande font som tjänat varumärket sedan 1997. Det nya typsnittet, Volkswagen Text, är ”inspirerad av Volkswagens distinkta bildesign” enligt biltillverkaren.
Om det blir samma ramaskri där, återstår att se. Men det tror jag!