Vi turas ju om här på Goodrace att blogga. För de flesta av oss är det något helt nytt det här med bloggeriet. Och det är det verkligen för mig. Men kul. Äntligen ett ställe där jag kan få ventilera några av alla funderingar på reklam man har…
Ofta när man sitter hemma i TV-soffan så hör man hur övriga i familjen hissar och dissar reklam. Reklamen är en så pass stor del av våra liv att vissa reklamfilmer är diskussionsunderlag för middagsnacket. En del får egna vingar och blir nästan större än varumärket den är tänkt att göra reklam för. Filmen som får miljontals antal visningar på YouTube är antingen så välgjord att man får rysningar eller så kul att man kan tänka sig att titta på den om och om igen… Reklamfilmen har fått ett eget värde i sig själv och det finns ofta en kortare version som man ser på TV men även i en längre version som läggs på YouTube. Djupt imponerad blir jag av både idé och produktion i många fall.
Kan erkänna att jag var ett stort (läs gigantisk) fan för Volvos reklamfilm med Jean-Claude Van Damme. Jag såg den om och om igen. Och gör ibland fortfarande. Bara för att jag själv ville liksom. Kunde till och med sätta på mig hörlurarna för att jag ville uppleva filmen som om jag är i ett slutet rum med den. Jag och reklamfilmen. Bara Volvo, Jean-Claude och Enya, och så jag. Vi var det enda som existerade under dessa 76 magiska sekunder där jag låter reklamen totalt ockupera hela mitt väsen. Jag ville till och med ha en lastbil liksom. Fast jag inte ens klarar av att backa med min husvagn. Nästan lite scary….
Vi pratar över 78 MILJONER visningar här. ÖVER 78 miljoner!!! Jag lyfter på hatten. Underbar idé och fantastiskt genomförande.
Sen finns det även reklamfilmer där istället för att beundra slutresultatet blir jag djupt imponerad av själva införsäljningsögonblicket.
För om man jobbar med reklam så vet man att någon gång i processen finns det ett tillfälle där reklambyrån presenterar det hela för kunden. Ganska så många tillfällen under vägen faktiskt. Absolut inte bara ett enda tillfälle. Och någon stans innan idén fullföljs och produceras så har ju kunden sagt;
- Superbra! Vilken suveränt bra idé! Kör på det!!!
Åhh vad många gånger jag önskat att jag fått vara med på den presentationen. Gärna som en liten fluga på väggen. Kan ibland där hemma i TV-soffan vara så fruktansvärt nyfiken på hur denna presentation gick till så att jag önskar att filmen Flugan var en dokumentär. Nja kanske inte riktig så men sjukt nyfiken är jag i alla fall. Så jag tänker väldigt sällan (till skillnad mot min familj) att någon reklam är helt kass. Jag funderar mer på hur i hela friden presentationen gick till. Väldigt väldigt imponerad av personen som skötte presentationen och införsäljningen.
Den reklamen som skapar de där flugdrömmarna just nu är bland annat all denna casinoreklam. Och att väldigt många väljer att ha med något helt random utvalt djur i reklamen. Pratande älgar eller dansande gorillor. Ja alternativen är många i just casinovärlden. För visst är jag väldigt väldigt nyfiken på hur presentationen gick till för att få kunden att tycka att idén om en kostymklädd och dansande gorilla bärande på en bergsprängare är en toppenidé för att sälja casino. För även i detta fall har kunden någon gång sagt;
-Superbra! Vilken suveränt bra idé! Kör på det!!!
Finns undersökningar som visar att djur oftast får väldigt många visningar på t.ex. YouTube. Troligtvis anledningen till att flygresor.se valt att klä massa kattungar i vingar och sen får springa omkring på en karta. Kattungar leder nämligen djurens LIKE-Tävling på internet. Så det är fullt logiskt. Har full förståelse för hur den införsäljningen gick till. Kattungar = home safe ;-)
En annan sak som gör filmer vansinnigt populära på YouTube är alla möjliga bloopers-filmer där folk halvt slår ihjäl sig. Undrar när det kommer utnyttjas mer i reklamsammanhang. För dessa filmer är extremt populära på internet. Bör bara vara en tidsfråga innan reklamen svämmar över av regisserade tabbar. Och när det väl händer så hoppas jag att skådisarnas arvoden skjuter i höjden… Men tanke på att de mer eller mindre får ha livet som insats för att aktuellt varumärke skall få så stor genomslagskraft som möjligt. Då börjar vi närma oss mördande reklam på riktigt….
Det är sånt som jag funderar på ibland när man sitter där i TV-soffan med övriga familjen har fullt upp med att hissa och dissa.
Tack och hej!
Reklamtanten