V A R U M Ä R K E O C H S T R A T E G I
Nej, vi pratar inte om logotypen - även om den är viktig. Varumärket är istället det som logotypen förknippas med. Vilket rykte har företaget bakom logotypen? Att tala om ryktet istället för varumärket brukar ofta göra frågan mer konkret för alla som jobbar i företaget. Alla bidrar ju på ett eller annat sätt dagligen till att upprätthålla företagets goda rykte, från vd till säljaren, till ingenjören, till montörer, byggare och även underleverantörer. Och precis som en människa, så är det vad varumärket gör, hur det pratar och på vilket sätt det uppträder som skapar och bygger ett rykte.
Ditt varumärke står naket idag.
Idag finns det inte utrymme för hemligheter eller att försöka dölja problem. I längden vinner nämligen alltid ärlighet och transparens. Men att se på sitt egna varumärke utifrån är svårt och det är lätt att bli hemmablind. Den nya digitala världen gör snabbt världen mindre och nya köpbeteenden slår igenom. Idag tar kunden ofta sitt köpbeslut långt innan ett besök i butiken eller ett telefonsamtal. The Zero Moment of Truth som Google pratar om gäller i de flesta branscher - även b2b. Konsten att lyckas sätta in ditt varumärke i detta ständigt uppkopplade ekosystem är därför en överlevnadsfråga för alla företag idag. Att äga ett ögonblick, ett sökord och ladda ditt varumärke med rätt värden är en bra början.
Kunder har idag ofta en uppsjö av alternativ vid köp. Utan kännedom, relation eller en bra story, som förklarar varför du finns, så väljs du troligtvis bort för någon annan. Det brukar alltid finnas någon som är billigare idag eller kanske de bara upplevs som modernare?
Inkommande marknadsföring (Inbound marketing) i praktiken.
Eftersom kunden till stor del själv skapar sina köpbeslut idag så påverkas även marknads-föringen. Målet på lång sikt bör fortfarande vara att få kunden att tänka på ditt varumärke först - när de är i marknad. Detta gör du genom att ockupera en liten del i deras hjärna genom långsiktig och varumärkesbyggande kommunikation med stor räckvidd. På kort sikt gäller det att lyckas fånga upp kunden vid rätt tillfälle. På nätet, i butiken eller genom ett vältajmat erbjudande från dig eller din återförsäljare. Riktade erbjudanden kan idag triggas igång automatiskt av olika faktorer som indikerar köpintresse. Dessa bör du ha stenkoll på. Och genom att mäta och testa dig fram kan du se vilka marknadsinsatser som är effektivast och när. Vill du veta mer om hur man kan jobba - både på kort och lång sikt, och vilka kanaler som fungerar bäst. Boka ett möte med stisse@goodrace.se
Vill du veta mer om hur det går till i praktiken? Gör en intresseanmälan här >
Branding
Brand personality
Brand identity
Inbound marketing
Content marketing
Digital branding
Storytelling