BAKGRUND
Uppdraget var att ta fram en ny sovrumsbroschyr som på ett enkelt och inspirerande sätt förklarade det nya madrassortimentet som IKEA lanserade. Broschyren är tänkt som ett hjälpmedel för kunder mitt i köpprocessen och ger tips och råd på hur man får bästa individuella sovkomfort. Broschyren delas ut i anslutning till sovstudion på IKEA varuhusen.
GENOMFÖRANDE
Utifrån en kreativ brief från IKEA presenterade vi idéer på hur vi ville kommunicera det nya sortimentet för att göra broschyren både inspirerande och informativ. Vi valde att lyfta fram sängspecialisterna som finns på IKEA varuhusen, som guider till individuell komfort och bättre sömn. Vi ville också visa ett antal konkreta exempel på olika sovrecept, anpassade efter olika behov. En hel del nyfotografering gjordes också så under en intensiv fotoperiod monterades det sängmöbler, byggdes miljöer och stylades i fotostudion. Då flera produkter var prototyper och fanns i endast ett exemplar, krävdes väl planerad logistik och försiktig hantering av produkterna. Efter fotoperioden skrevs texter som översattes och producerades för de länder som var med i produktionen.
RESULTAT
Broschyren blev så positivt mottagen att vi har gjort en uppdaterad version även 2019. En del av bilderna vi producerat har dessutom synts flitigt i andra sammanhang och använts i kampanjer, vilket vi tycker är extra roligt. Broschyren finns även som digital blädderversion på webbplatsen.