BAKGRUND
Griffel är ett framgångsrikt Växjöbaserat företag som levererar IT-tjänster till det lokala näringslivet och är marknadsledande inom fiberanslutning till företag. När Griffel ville bredda sig genom att erbjuda även IT utrustning och smart finansiering i sitt erbjudande fick GoodRace uppdraget att se över hur varumärket behövde förändras. Förutsättningarna var att utgå från den befintliga profilen och namnet men göra en modernisering.
GENOMFÖRANDE
Då Griffels position på marknaden visade på hela 98% kundnöjdhet så var förutsättningarna goda för att utgå från Griffels befintliga varumärke och utveckla detta. Genom workshops för personal och ledning där man diskuterade och tydliggjorde Griffels kärnvärden genom använda s.k. brandcards med bilder utkristalliserades kärnvärden och personlighet väldigt tydligt då båda grupperna valde exakt samma kort (av 72) och nästan identiska kärnvärden. Ett alterego diskuterades också. d.v.s. en person som kunde manifestera Griffels karaktär. Utifrån detta arbete togs en ny tagline fram: Pålitlig IT. Denna tagline exponeras med logotypen vars visuella profil fick ett modernare typsnitt som var tydligare och tightare. Den gula linjen runt plattan har en visuell koppling till fibernätverk ansluter via ramen till i:et i logon. Det grafiska mönstret i gult med ljuspulser som tidigare blivit en starkt identifikation för Griffel används även fortsättningsvis men då mer som ett dekorativt element. Efter intern förankring av det nya varumärket och en guideline i a4 format, implementerades den nya profilen på olika identitetsbärare såsom skyltar, visitkort, webbplats, säljmaterial, nya trycksaker, produktbladsmallar för inhouseproduktion, fordon m.m.
RESULTAT
Den nya profilen har idag applicerats genom hela företaget på allt från visitkort till webbplats och företagsbilar. Griffel syns även som sponsor inom både elithockey och fotboll. Man har även fått nya kunder där man kunnat leverera mer kompletta lösningar inom IT med sitt nya erbjudande. Under 2014 har Griffel även vuxit från 17 till 25 anställda och ökat omsättningen med 22% till nästan 30 miljoner.