BRIEFEN:
Emmaboda Granit är ett av Skandinaviens ledande stenföretag. Sedan 1907 har de levererat byggsten, blocksten och gravvårdar över hela världen. Idag har de 10 egna stenbrott och i fyra av dem bryts den unika svarta diabasen - för vilken de är kända, även internationellt. Emmaboda hade en önskan att se över sin kommunikation och varumärke. GoodRace fick uppdraget att ge förslag på hur man kunde gå till väga. Önskemålet var att utgå från den befintliga profilen och namnet, men modernisera denna.
GENOMFÖRANDE:
Då Emmaboda Granits profil var otydlig bestämdes att vi skulle se hur image, identitet och profil uppfattades hos ledning, medarbetare och av kunderna. En svensk och en internationell kundundersökning genomfördes och två varumärkesworkshops, en med ledningen och en med utvalda medarbetare genomfördes. I workshopen jobbade vi med Brandcards för att på ett lekfullt men på vetenskaplig grund tydliggöra och hitta Emmaboda Granits kärnvärden och mejsla fram personligheten.
STRATEGI & DESIGN
Efter att resultaten av undersökningen och workshops analyserats gjorde GoodRace en presentation som föreslog olika scenarion på hur man kunde uppdatera och modernisera den tidigare logotypen. Vi gav också rådet att hitta en kommunikativ spets i form utav en tagline som kunde användas i all kommunikation både i Sverige och internationellt. Detta ledde till att GoodRace rent praktiskt började titta på hur man kunde modernisera Emmaboda Granits logotyp och hitta en tagline - som positionerar Emmabodas unika mervärden, särskiljer sig och är internationellt gångbar. Enhälligt valdes taglinen: EXCLUSIVE BY NATURE. Denna tagline exponeras med eller i anslutning till den nya logotypen som fick ett modernare uttryck med modernare typsnitt. Kopplingen till brytningens kilmärken och bokstaven E i blocksymbolen kändes självklar när vi väl kommit på den. En enkel guideline i A4-format med riktlinjer för hur logon ska användas gjordes också.
THE BRANDBOOK
Emmaboda Granit verkar i en unik branch och med unika produkter. Handel sker idag mestadels med återförsäljare. Men en viktig målgrupp är även föreskrivare (de som föreslår vilka material som ska användas, t ex arkitekter och byggherrar). Genom att ta fram en brandbook med ett nytt spännande bildspråk berättar vi berättelsen om Emmaboda och fångar upp värdeord som Emmaboda vill ladda varumärket med. Brandbooken används på mässor, åf-träffar, personliga säljmöten, finns digitalt eller skickas via mejl. Men viktigast är fortfarande word of mouth - att bli rekommenderade, av nöjda och befintliga kunder. Ett rykte som Emmaboda är duktiga på att leva upp till varje dag.