Trots att jag jobbat med det ett tag så återkommer just den frågan till mig lite då och då. Anledningen till att den återkommer är att jag titt som tätt ger mig själv olika svar. Nästan som att det är det dagsaktuella humöret och de senaste intrycken som helt och hållet styr svaret. Det är kanske så det är. Att det inte finns något entydigt svar utan att även om frågan är densamma så ändras svaret över tid. Svaret är under ständig utveckling skulle man kunna säga…
Så här säger den allvetande Wikipedia;
” Reklam är ett massmedium, som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller en annan organisation.”
Jag tror på en ny dimension av detta. Att ovan text så småningom kommer uppdateras lite. Eller kanske till och med lite mer än lite…
Det har redan börjat ske händelser som pekar på det och jag är övertygad om att det kommer öka.
Det hela hänger ihop med att samtidigt som världen krymper så ökar marknaden. Det shoppas hej vilt mellan konsumenter i land A och företag i land Y. Med teknikens hjälp och spridning genom otaliga sociala medier så är vi numera potentiella kunder till företag överallt på vår planet. För den yngre generationen hemma hos mig är det helt självklart att köpa sina coola mobilskal från Kina direkt. Inte i en butik här hemma där vi först när vi öppnat paketet hittar informationen ”Made in China”.
Världen har krympt och marknaden ökat. Absolut är det så.
Så hur i hela friden skall jag välja från VEM jag skall handla???? Är det bara priset som styr. Ofta men inte alltid.
På Wikipedia skrivs att reklam handlar om att påverka människors åsikter, värderingar och handlingar. Absolut är det så. Men jag är övertygad om att reklam kommer allt mer handla om vilka åsikter, värderingar och handlingar företaget bakom reklamen står för. Att reklamen blir en kanal för företagen att visa och förmedla vilka värderingar de har. Inte försöka påverka våra. Som om de var en egen tänkande, tyckande och kännande individ. Som att de vill säga;
- Hej konsument! Jag tycker också att det här (vad den nu än kan vara) är jätteviktigt för mig och jag stödjer det på alla möjliga tänkbara sätt. Så om du tycker som jag så borde det vara från mig du handlar.
Bara en tidsfråga innan det här blir vanligare. Den senaste reklamfilmen för Svensk Fastighetsförmedling är helt klart ett steg i denna riktning. Det enda de kommunicerar är att de stödjer Barncancerfonden. Vem gillar inte det liksom? De säger ingenting om sina tjänster och produkter. Bara att de tycker att detta är viktigt på riktigt. Vilket det så klart är! Men de har helt och hållet lyft ut sina åsikter, värderingar och handlingar helt från sina övriga kommersiella erbjudanden. Som om företaget var en egen tänkande, tyckande och kännande individ.
Detta kommer bli allt vanligare!
Just saying!
Reklamtanten