BAKGRUND
LinneaTeatern har skapat musikaler, teatrar operor sedan starten 1979. Dessa har givits i Växjö Konserthus, på Växjö Teater, på turnéer runt om i Småland eller som friluftsteater.
Sedan 2003 har Goodrace varit LinneaTeaterns reklambyrå.
GENOMFÖRANDE
Till varje ny uppsättning görs ett marknadsföringskit. ”Logo”, flyers, affischer, pressbilder och annonsermallar tas fram i nära samarbete med teaterns ordförande Leif Sandberg.
Till de stora premiärerna i Växjö Konserthus görs ett programblad för de som vill ha ett minne med sig hem av föreställningen. Flera företag och organisationer stöder LinneaTeaterns arbete genom annonsering.
RESULTAT
Cirka 15 000 personer ser LinneaTeaterns pjäser årligen. Föreningen LinneaTeatern fungerar som en del av näringslivet i en aktiv region och är ett exempel på kulturen som lokaliseringsfaktor. Besöksnäringen stärks – tusentals måltider säljs i restaurangerna i centrala Växjö i samband med föreställningarna.
WEBB
2014 fick vi uppdraget att skapa en ny hemsida linneateatern.com
Den gamla sidan saknade flera av de funktioner som användare idag kräver. Och möjligheterna att tillgodose de nya kraven var begränsade inom den gamla sidan.
Vi tittade på flera olika cms att bygga den nya sidan i och valet föll på Squarespace, för dess enkelhet och stora möjligheter.
Kraven som den nya sidan uppfyller är att den är responsiv till mobil, surfplatta och dator. Den har större teckengrad som är lättare att läsa. Du kan med bara ett par knapptryck enkelt boka dina biljetter till LinneaTeaterns föreställningar. Det finns kartor, sökfunktion och länkar till sociala medier.
Och inte minst så innehåller sidan hela arkivet med över sjuttio föreställningar!
RESULTAT
Sidan (eller sidorna. Den innehåller faktiskt över hela åttio sidor!) lanserades den 5 februari 2015. Ett viktigt datum med både biljettsläpp och 70 års firande av teaterchefen Leif Sandberg själv.
Goodrace och LinneaTeatern sköter idag tillsammans den löpande uppdateringen av hemsidan och följer enkelt besöksstatistiken.